Page 29 - Olimpiyat_Dunyasi_s53

Basic HTML Version

Sosyal Medya ve TMOK
TOC in Social Media
A staggering 92 % of the population in Turkey uses social media.
Also taking into consideration Turkey’s young population, Turkish
Olympic Committee (TOC) has made great strides in the medium.
Starting with the 2014 Summer Youth Olympic Games in Nanjing,
TOC decided to use social media platforms like twitter, facebook,
instagram etc. more actively. All TOC activities and especially the
achievements by our national athletes in summer and winter Youth
Olympic Games, European Games, summer and winter European
Youth Olympic Festivals and European and world championships
were shared in the social media in real time. During this process, a
significant growth occurred in our fan base at our corporate social
media accounts. Surveys indicate that 70 % of our followers are
male and again 70 % of them are below the age of 24.
Türkiye’nin genç nüfusu da göz önünde bulundurulduğunda, artık
kaçınılmaz bir hale gelen sosyal medya kullanımı konusunda
Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi son dönemde önemli adımlar attı.
TMOK bu doğrultuda, 2014 Nanjing Yaz Gençlik Olimpiyat Oyunları
ile birlikte hem facebook hesabını daha aktif kullanmaya hem de
twitter, instagram gibi mecralarda hesaplar açmaya karar verdi.
Bir yıl boyunca yürütülen çalışmalarda özellikle Yaz, Kış, Gençlik
Olimpiyat Oyunları, Avrupa Oyunları, Avrupa Gençlik Olimpik Yaz
ve Kış Festivalleri, Avrupa, Dünya Şampiyonları başta olmak üzere
Olimpik milli sporcularımızın uluslar arası alandaki başarıları ile
TMOK’un kendi etkinlikleri sosyal medya hesaplarından paylaşıldı.
Bu süreçte kurumsal facebook hesabımızda ciddi bir artış yaşandı.
İstatistikler, TMOK takipçilerinin şu an %70’inin erkek, % 30’unun
kadın profillerinden oluştuğunu gösteriyor. Takipçilerimizin
%70’inin de 24 yaşın altında olduğu görülüyor.
Google’ın 46 farklı pazarda internet kullanım alışkanlıklarını ölçtüğü ve karşılaştırdığı ‘Tüketici
Barometresi’ araştırmasında, Türkiye sosyal medya kullanımında dünyada ilk sırada yer alıyor.
Turkey stands on top of the list of social media usage according to the Google’s Consumer Barometer
tool to understand and compare how people use the internet across 46 countries.
Olympic World
27