Page 95 - Olimpiyat_Dunyasi_s53

Basic HTML Version

Hüsnü (Kayacan), Naili Seden,
Hamit Zeki, Ali Bey and Muvaffak
Bey were the stars of these
first competitions.
Following the establishment of
the Turkish Sport Associations
Confederacy in 1923, the Turkish
Cycling Federation was estab-
lished and accepted as a mem-
ber by the International Amateur
Cycling Federation (Fédération
Internationale Amateur de
Cyclisme or FIAC) in the same
year. The Turkish Cycling
Federation played an important
role in the development of the cy-
cling sport countrywide. The first
President of the Federation was
Muvaffak Bey (Menemencioğlu).
The pioneers of the cycling sport
Cambaz Fahri, Cavit Cav Bey
and Raif Bey made up the first
National Team of the times. They
tried to participate at the 1924
Olympic Games representing
Turkey but never did, since they
could not obtain proper bicycles.
The first international cycling
competition was held in 1927
at the Taksim Stadium among
Turkish and Bulgarian nation-
al teams. A year later, in 1928,
the Turkish National Cycling
Team participated at the 1928
Amsterdam Olympic Games.
The ‘Aegean Tour’, organized in
1938, is the first long stage cy-
cling tour of Turkey. Later on
the same year İstanbul-Edirne-
İstanbul stage was introduced
bisikletlere, sırasıyla,
“triplet”, “qu-
adruplet”
ve
“quintuplet’
denir.
Sürücüsünün arkasına yaslan-
masına hatta bazı durumlarda
yatar pozisyonda durmasına mü-
saade eden bisikletlere ise ‘ya-
tay bisiklet’ denir. Yatay bisikletler
Türkiye’de yaygın değildir.
‘İş bisikletleri’ özellikle yük taşı-
mak için üretilirler. Bazıları yüz
kilo ve üstündeki yükleri taşı-
yabilecek kadar sağlamdır. İki
veya üç tekerlekli modelleri var-
dır. Bisikletin gövdesinde bulunan
boş kısımda, hizmet ettiği şirketin
reklam tabelasını taşıyabilirler.
Türkiye’de Bisikletin
Tarihçesi
Osmanlılar dönemindeki ilk bisik-
let yarışları Selanik’te yapılmış-
tır. Bu yarışlardan iyi gelir sağlan-
dığını gören özel girişimciler ile
bisiklet ithalatçılığıyla uğraşan
Leon Efendi ve ortağı Papazyan,
1910-1912 yılları arasında ilk bi-
siklet yarışlarını düzenlemişlerdir.
Daha sonra yasaklanan bu ya-
rışlar, II. Meşrutiyet’in ilanından
sonra tekrar canlanmıştır. Bunda
Fenerbahçe Kulübü’nün bu spo-
ra ağırlık vermesinin rolü büyük-
tür. İlk yol yarışları Fenerbahçe,
Maslak ve Bakırköy’de, pist yarış-
ları ise eski Fenerbahçe Stadı’nda
yapılmıştır. Fuat Hüsnü (Kayacan),
Naili Seden, Hamit Zeki, Ali ve
Muvaffak Beyler de bu ilk yarışla-
rın yıldızları olmuşlardır.
or more riders, one behind the
other. The front rider controls the
steering and braking. Bicycles for
three, four, or five riders are re-
ferred to as
“triplets”, “quadruplets”,
and “quintuplets”
respectively.
History of Cycling in
Turkey
The first bicycle races held in the
Ottoman history were organ-
ized in the city of Salonica. Leon
Efendi and his partner Papazyan,
importers of bicycles, notic-
ing that they could make some
money via competitions, organ-
ized bicycle races between 1910
and 1912.
Eventually the competitions were
banned and were revived later af-
ter the declaration of the Second
Constitutional Era of the Ottoman
Empire. Fenerbahçe Sports Club
plays an important role in this
development. The first road races
were organized from Fenerbahçe,
to Maslak and Bakirköy and the
track races were organized at the
old Fenerbahçe Stadium. Fuat
1923’te İdman Cemiyetleri
İttifakı’nın kurulmasından son-
ra oluşturulan ve aynı yıl
Uluslararası Amatör Bisiklet
Federasyonu (FIAC) üyeliğine ka-
bul edilen Bisiklet Federasyonu,
bisiklet sporunun tüm ülke çapın-
da gelişmesinde önemli rol oyna-
mıştır. İlk federasyon başkanı, bu
sporun öncülerinden Muvaffak
Bey’dir (Menemencioğlu).
Cambaz Fahri, Cavit Cav Bey
ve Raif Bey bu dönemin ilk mil-
li takımını oluşturmuşlar, 1924
Olimpiyat Oyunları’na hazırlan-
mışlardır. Ancak bisiklet buluna-
madığı için Olimpiyat yarışma-
larında Milli Takımımız ülkemizi
temsil edememiştir.
Bisikletteki ilk milli karşılaş-
ma, 1927’de Taksim Stadı pistin-
de Bulgaristan ile yapılmıştır. Bir
yıl sonra milli takımımız 1928
Amsterdam Olimpiyat Oyunları’na
katılmıştır. Olimpiyat sonrasında
‘Ege Turu’ adıyla düzenlenen tur,
Türkiye’nin ilk uzun etaplı turu-
dur. Daha sonra 1938’de İstanbul-
Edirne-İstanbul etabı düzenlen-
miş, bu etap 1939, 1941 ve 1942
yıllarında tekrarlanmıştır. 1940
Olympic World
93