Page 93 - Olimpiyat_Dunyasi_s53

Basic HTML Version

Cycling
T
here is no consensus among
the historians on the inven-
tion of the bicycle and the as-
serted dates are controversial.
Bicycle has not been invented by
a single inventor but has evolved
as a result of many different ef-
forts in history. The first undis-
puted two-wheel, human-pow-
ered by its rider vehicle for trans-
port was made by Baron Karl von
Drais from Germany. Drais rode
the vehicle for 14 kilometers in
1817 and presented it to the public
in Paris in 1818. Drais named the
vehicle ‘Laufmaschine’ (German
for
“running machine”) however,
the names ‘draisienne’ and ‘velo-
sipede’ became more popular. The
“running machine”
was a wood-
en frame supported by two in-
line wheels and its rider pushed
the vehicle along with his/her
feet. The front wheel and handle-
bar assembly was hinged to al-
low steering. Von Drais patent-
ed his vehicle but his design was
soon copied and manufactured in
England, Austria, Italy and USA.
Dennis Johnson, a Londoner,
copied the principle and his vehi-
cle was patented and developed
in England. He manufactured and
sold 300 ‘Pedestrian Curricles’,
which later were better known
as the ‘hobby­horse’. Cartoonists
called it the ‘dandy-horse’ and
mocked the riders on the street.
The machine had a high pro-
file but some six months later
its popularity rapidly faded due
to safety related concerns, as it
could only be used on smooth
and level roads. Despite the ef-
forts by Drais and Johnson, prov-
ing that two-wheel vehicle can
be on balance while in motion,
the works were focused on three
wheels (tricycles) or four wheels
(quadracycles) machines for the
next 40 years or so.
The first serial manufacture of
bicycles with pedals mount-
ed to the front wheel hub was
Bisiklet
B
isikletin icadı konusunda ta-
rihçiler arasında tam bir fikir
birliği yoktur ve ileri sürülen ta-
rihler tartışmalıdır. Bisiklet tek bir
mucit tarafından icat edilmemiş,
tarih içerisindeki pek çok fark-
lı çabanın sonucu olarak ortaya
çıkmıştır. Binicisi tarafından itme
gücü sağlanan, iki tekerli ve ka-
nıtları tartışmalı olmayan ilk ta-
şıt Alman Baron Karl von Drais
de Sauerbrun tarafından icat edil-
miştir. Drais, 1817 yılında ara-
cı 14 kilometre boyunca kullandı
ve 1818 yılında Paris’te sergiledi.
Von Drais aracını ‘Laufmaschine’
(koşu makinesi) olarak adlandırdı
fakat ‘draisienne’ ve ‘velosipede’
isimleri daha popüler hale geldi.
Koşu makinesi tahtadan yapılmış
binici ayakları ile yerden güç alı-
yordu. Bir denge tahtası binicinin
kollarını destekliyordu. Von Drais
aracının patentini aldı ancak
kısa sürede kopyaları İngiltere,
Avusturya, İtalya ve ABD gibi pek
çok ülkede türedi.
Londralı Denis Johnson, Von
Drais’in koşu makinesinin pa-
tentini alarak İngiltere’de ge-
liştirdi. 300 adet üretip ‘yaya at
arabası’ adıyla piyasaya sürdü-
ğü araç ‘hobi atı’ olarak tanın-
dı. Karikatüristler bu aracı ‘hayta
atı’ olarak tanımlıyorlardı ve yol-
dan geçen binicilerle alay ediyor-
lardı. Zamanla hobi atının sade-
ce düzgün yollarda rahatça kul-
lanılabilmesi, emniyet endişele-
rini gündeme getirdi. Araç altı ay
içerisinde gözden düştü. Drais ve
Johnson’ın çabaları iki tekerli bi-
sikletin hareket halinde iken den-
gede kalabileceğini ispatlasa da
sonraki 40 yıl boyunca çalışmalar
üç ve dört tekerli bisikletler üze-
rinde yoğunlaştı.
Ön tekerleği pedallı bisikletle-
rin ilk büyük oranda seri üreti-
mi ‘Michaux and Company’ tara-
fından yapılmıştır. Şirket yılda 140
‘velosipede’ üretiyordu. Bisikletin
ilgi görmesi dönemin devlet-
lerinin de dikkatini çekmiştir.
Olympic World
91