Page 104 - Olimpiyat_Dunyasi_s53

Basic HTML Version

biri durumunda. Parkurun zorlu-
ğunun yanı sıra halkın gösterdi-
ği ilgi, belediye ve kaymakamlı-
ğın yaptığı organizasyonlar turu
çok renkli bir hale getiriyor. Bu da
turun izlenirliğini ve katılımı ar-
tırıyor. Sorunuza konu olan de-
ğişiklik de bu anlayışla yapıl-
dı. Önümüzdeki yıllarda başka de-
ğişiklikler de yapılabilir. Biyolojik
pasaport konusu ise UCI’nin aldı-
ğı bir karardır. Amaç dopingi ön-
lemek ve kaliteyi artırmaktır. Bu
kararı bisiklet sporu adına alın-
mış doğru ve olumlu bir gelişme
olarak yorumluyorum.”
Geçtiğimiz yıl Uluslararası
Bisiklet Birliği (UCI) Yönetim
Kurulu’na seçildiniz. Türk bi-
sikletinin bir zaferi olarak be-
lirttiğiniz bu gelişmenin pozitif
yansımaları neler olabilir?
“Bir Türk’ün UCI yönetimine gir-
mesi ilktir. Bu da bizim bisiklet
sporunda yaptığımız çalışmalar,
elde ettiğimiz başarılar, diğer ül-
kelerle kurduğumuz diyaloglar ile
onların bize inancının bir sonucu-
dur. Tabi Türkiye’nin son 12 yılda
geldiği nokta ve hükümetin spo-
ra verdiği destek bunda önemli
bir etkendir.
Benim UCI yönetiminde olmam
demek, dünya bisiklet sporuy-
la ilgili alınacak her kararda bir
Türk’ün de imzasının olması de-
mektir. Türkiye’nin haklarının
daha iyi korunması anlamına ge-
lir. Türk bisikletinin dünya ile daha
hızlı entegre olması söz konusu-
dur. Ben dağ bisikletinden sorum-
lu yönetim kurulu üyesiyim. Yani
dünyadaki dağ bisikletinin gelişi-
mi, politikası ve organizasyonla-
rıyla ilgili son kararı verecek kişi-
yim. Bunun ülkemize olumlu yan-
sımaları tabi ki olacaktır.”
Bisiklet sporunun
Türkiye’deki önemli bir eksik-
liği olan velodrom konusunda
neler söyleyeceksiniz? Sizce
Rio 2016’da bir Türk sporcuyu
velodromda pedala basarken
izleyebilecek miyiz?
“Velodrom Türkiye’nin önem-
li bir eksiğidir. Bu eksikliğin gide-
rilmesi için yoğun çaba sarf et-
tik. Alanya’ya bir velodrom ya-
pılmasıyla ilgili çalışmalar ger-
çekleştirdik. Yeri bulduk, ödene-
ği çıkardık ama bazı bürokratik
“We make some small
changes in the stages of the
Tour every year, provided that
the general course remains in-
tact. There was the Pamukkale
stage previously for example,
which we have changed. We in-
troduced the Turgut Reis stage
instead of Bodrum. There used
to be a Manavgat stage. We
make such changes by taking
the previous hitches into con-
sideration and evaluating sub-
mitted requests. Some may-
ors, governors, district gover-
nors do insist for stages to in-
clude their hometowns, offer-
ing some additional contribu-
tions to the Tour. We assess
and sometimes accept such re-
quests, taking into consider-
ation the level of public inter-
est. Elmalı, for example, is one
of the most important stages
for us. Besides the challenges
the course itself brings about,
the interest shown by the com-
munity and the organization-
al undertakings by the munic-
ipality and the district gover-
norship renders the stage to be
very colourful. Such changes
increase the number of spec-
tators and participation to the
Tour. The changes subject to
your question were made with
this understanding. There may
well be some other changes in
the coming years. The biolog-
ical passport matter is a deci-
sion by the UCI. The purpose is
fighting against doping and en-
hancing the quality. I read this
decision as a correct and posi-
tive evolvement in the name of
the cycling sport.”
Last year you were elect-
ed as a member of Union
Cycliste Internationale (UCI)
Management Committee.
What could the positive re-
percussions of this develop-
ment, which you have denot-
ed as a success of Turkish cy-
cling, be?
“It is a first-time that a Turk
takes part in the management of
UCI. It is an outcome of our en-
deavours in Turkish cycling, our
accomplishments, dialogues es-
tablished with other countries
and their trust in us. Of course,
the support given by the govern-
ment and the level Turkey has at-
tained in last 12 years are other
important factors. My presence
in the management of UCI natu-
rally means that there will be the
signature of a Turk under all the
decisions to be taken in cycling
and a better protection of our
rights. It is a matter of faster in-
tegration of Turkish cycling with
the world.
I am a Management
Committee member responsible
for the mountain bike. That is to
say that I am the person to make
the last decision on the policies,
organizations and the develop-
ment of mountain biking in the
world. This will surely have posi-
tive ramifications upon our coun-
try and sport.”
What would you say about
an important short-coming
of Turkish cycling, the lack
of a velodrome? Do you think
we shall be able to spectate
a Turkish cyclist pedalling in
Rio 2016?
“The lack of a velodrome is in-
deed an important short-coming.
We tried our best to eliminate
this deficiency. We have com-
pleted a study for the construc-
tion of a veledrome in Alanya.
Unfortunately we could not over-
come the red-tape, despite the
fact that we had had found the
proper land and appropriations.
However, this dream is not over
yet, we are still working on it.
There is also this issue of con-
structing a veledrome in Konya
and a lot of progress is made. I
hope Konya will enjoy a vele-
drome soon. Even though we
do not yet have a proper vele-
drome in the country, we do
have some important cyclers
102
Olimpiyat Dünyası